› In English
Ajankohtaista

Tiedotteita 2016

5.7.2016 11.30

Onko lama jo ohi?

Autokauppa talouden on tuntosarvi


Auto on asunnon jälkeen arvokkain hankinta. Sen vaihtoa siirretään, mikäli ihmisellä on huoli omasta työpaikasta tai uutiset viennin takkuamisesta ovat lähes jokapäiväisiä. Toisaalta taas positiivisen mielialan viritessä valtaa autokuume monen mielen. Sama pätee pakettiautohankintoja suunnitteleviin pk-yrittäjiin, tai suuremmalla kalustolla tavaraa liikutteleviin kuorma-autoilijoihin.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio toteaakin autokaupan olevan erinomainen suhdannemittari:

-          Kuorma-autokauppa on tällä hetkellä 23,4 % kasvussa verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Myös henkilö- ja pakettiautokaupan odotetaan kasvavan tänä ja ensi vuonna, sanoo Kallio, joka toimii myös Autoalan ennusteryhmän puheenjohtajana.

Syyt henkilö- ja pakettiautokaupan kasvuun löytyvät vuoden vaihteessa tapahtuneesta autoveron alennuksesta, vielä tammikuun rekisteröintejä piristäneestä romutuspalkkiokampanjasta ja ennakoitua suotuisammasta talouskehityksestä.

-          Mikäli Kilpailukykysopimuksen sisältö saadaan vihdoin käytäntöön ja hallitus kiittää työmarkkinaosapuolia antamalla puolen miljardin euron tuloveronalennukset, on olemassa eväät sille, että nyt oraalla oleva viennin kasvu ja kotimainen kulutus vahvistuvat Brexitistä huolimatta, Autotuojien Kallio sanoo.

Autoala viennin veturina – autovero jarruttaa kotimaista kysyntää


Saksa on Suomen suurin kauppakumppani. Vientimme sinne kasvoi viime vuonna huikeat 38 %. Leijonan osa kasvusta tuli ajoneuvoviennistä. Uudenkaupungin autotehdas, Valmet Automotive, valmisti viime vuonna enemmän autoja kuin koskaan aiemmin.

-          Suomesta viedään nyt lähes yhtä paljon uusia autoja kuin tänne tuodaan. Ajoneuvoviennin arvo kasvoi viime vuonna yli 30 % prosenttia. Tämä on jäänyt valitettavan vähälle huomiolle, Kallio ihmettelee.

Monen mielestä Suomi ei ole autoteollisuusmaa. Näkemyksellä on perusteltu korkean autoveron ylläpitoa. Moniongelmainen autovero on kuitenkin kuolintoreissaan. Se on osoittautunut mahdottomaksi yhteensovittaa EU-oikeuden kanssa. Autovero pitää autokantamme yhtenä EU-maiden vanhimmista.

-          Mielestämme on olemassa niin valtiontalouden, kuluttajan kuin hallintotyön näkökulmasta parempia tapoja verottaa autoilua. Hallitus on päättänyt alentaa autoveroa vaalikauden aikana, mikä on positiivinen askel eteenpäin. Se kuitenkin vain lievittää oireita, ei paranna potilasta. Suuri liikenteen verottamisen remontti on lähivuosina välttämätön, Kallio linjaa.

Autoteollisuus on EU-maiden suurin vientiala. Suomikin on autoteollisuusmaa, sillä ajoneuvojen valmistuksen parissa työskentelee jo noin 7 000 ihmistä. Luku tulee todennäköisesti kasvamaan tulevina vuosina. Koko autoklusteri työllistää Suomessa suoraan 46 000 ihmistä.

Onko lama siis jo ohi? Pitkän kuivan kauden jälkeen suunta näyttää olevan vihdoin ylös. Hallituksellakin näyttää olevan työkalupakissaan keinoja, joilla tulevaa kasvua voidaan tukea.


Lisätietoja:
Tero Kallio, toimitusjohtaja, Autotuojat ry, puh. 040 7294513


Palaa otsikoihin