Vähäpäästöisen liikenteen tiekartta
Vähäpäästöisen liikenteen tiekartta on laadittu Autoalan Keskusliiton, Autotuojat ja -teollisuuden, Linja-autoliiton, Logistiikkayritysten Liiton, Suomen Autoteknillisen Liiton, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:n ja Suomen Taksiliiton yhteistyönä.
Liikenne on päästökaupan ulkopuolisista sektoreista suurimpia. Tieliikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes. Henkilöautojen osuus päästöistä on noin 11 prosenttia ja tieliikenteen tavarakuljetusten noin 8 prosenttia. Suomessa päästöt ovat vähentyneet vuoteen 2005 verrattuna, vaikka liikennesuorite on samaan aikaan kasvanut.
Tavoitteet 2030 ja 2045
Vuoden 2030 päästötavoitteiden saavuttaminen edellyttäisi tieliikenteessä noin 1,1 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöjen vähenemää perusennusteen mukaiseen kehitykseen nähden. Vuoden 2045 lisätoimien tarve oli noin 2–2,5 miljoonaa tonnia, mikäli päästöjen puolittamista koskeva tavoite saavutetaan vuoteen 2030 mennessä. Vuoden 2045 hiilineutraaliustavoite edellyttää ns. nettonollatasoa, joka tarkoittaa käytännössä uusiutuvien tai hiilineutraalien energianlähteiden käyttöä liikennesektorilla.
Toimenpiteet
Vähäpäästöisen liikenteen tiekartassa esitetty erilaisia toimenpiteitä vuosien 2030 ja 2045 päästövähenemien saavuttamiseksi. Päästöjä vähentävät toimenpiteet on ryhmitelty seuraavasti:
Taloudellinen ohjaus
- Verotus
- Päästökauppa
- Maksut ja tariffit
- Hankinta- ja investointituet
- Subventiot
Maankäyttö, liikennejärjestelmä, liikennepalvelut ja infrastruktuuri
- Alue- ja yhdyskuntarakenne
- Liikennepalvelujen tarjonta
- Liikenneinfrastrukuuri
- Matkaketjut ja liikennemuotojen yhdistely
- Polttoaineiden ja energian jakeluinfra
- Digi-infra
Teknologiakehitys
- Ajoneuvot
- Polttoaineet ja energia
- Digitalisaatio: infra, liikenne- ja logistiikkapalvelut, ajoneuvot
- Fyysistä liikennettä korvaavat palvelut
Muu sääntely
- Jakeluvelvoitteet
- Ajoneuvolainsäädäntö
- Latauspaikkavelvoitteet
- Yritysten ja organisaatioiden vapaaehtoiset toimet
- Polttoaineiden kestävyyskriteerit
Tärkeimpiä yksittäisiä keinoja ovat autokannan sähköistymistä edistävät toimet, jotka nopeuttavat energiatehokkaamman ajoneuvotekniikan yleistymistä ja koko autokannan kiertoa. Hankintatuet ja kierrätyspalkkiot tukevat osaltaan tavoitetta nopeuttamalla autokannan uusiutumista.