Liikenteen kasvihuonekaasupäästöt
Tieliikenteen päästöt vaikuttavat merkittävästi Suomen kokonaispäästöjen kehitykseen, sillä niiden osuus kaikista Suomen tuottamista päästöistä ilman maankäyttösektoria noin 24 % ja osuus kotimaan liikenteen hiilidioksidipäästöistä on noin 95 %.
Kasvihuonekaasupäästöjen kehitys
Päiväys: 22.5.2025 10:49
Lähde: Tilastokeskus
Lataa Excel-tiedosto Kasvihuonekaasupäästöjen kehitysTilastokeskuksen mukaan kotimaan liikenteen päästöt olivat vuonna 2023 noin 9,4 Mt CO₂-ekvivalenttia ja ne vähenivät edellisvuoteen verrattuna noin 3,9 % eli 0,4 miljoonaa tonnia. Tieliikenne aiheutti noin 8,9 miljoonaa tonnia CO₂-ekvivalenttia päästöjä, mikä oli 3,8 % vähemmän kuin edellisvuonna.
Päästöjä vähentää uusiutuvien polttoaineiden osuuden kasvu, sähköautojen määrän kasvu ja autokannan energiatehokkuuden parantuminen. Tiekuljetusten määrän vaihtelu taloustilanteen mukaan vaikuttaa liikenteen päästömääriin.
Vuonna 2024 kotimaan liikenteen päästöt olivat noin 9,8 Mt CO₂-ekvivalenttia, mikä on 3,8% enemmän kuin vuonna 2023. Tieliikenne aiheutti noin 9,3 Mt CO₂-ekvivalenttia päästöjä 2024, mikä oli 3,9 % enemmän kuin edellisvuonna.
Liikenteen kasvihuonekaasupäästöt
Päiväys: 22.5.2025 10:51
Lähde: VTT Lipasto, Tilastokeskus, Ympäristöministeriö
Lataa Excel-tiedosto Liikenteen kasvihuonekaasupäästöt (milj. tonni-ekv/v)Henkilöautoliikenne vastaa noin 52 prosentista tieliikenteen kokonaispäästöistä. Kuorma-autoliikenteen osuus on noin 35 prosenttia ja pakettiautoliikenteen 7 prosenttia. Linja-autojen osuus on noin 5 prosenttia ja moottoripyörien ja mopojen noin 1 prosentti.
Kasvihuonekaasupäästöt Suomessa
Vuoden 2023 kasvihuonekaasujen kokonaispäästöt ilman maankäyttö, maankäytön muutokset ja metsätalous (LULUCF) -sektoria olivat 41,0 miljoonaa tonnia CO₂-ekvivalenttia, mikä oli 4,7 milj. tonnia eli 10 % vähemmän kuin vuonna 2022. Maankäyttösektorin (LULUCF) päästöjen ja poistumien summa oli 11,9 milj. tonnia CO₂-ekv. eli ko. sektori oli nettopäästölähde.
Kasvihuonepäästöjä voidaan tarkastella kolmella sektorilla:
- Päästösektori koskee EU:n päästökauppaan kuuluvia toimijoita: suuria teollisuus- ja energiantuotantolaitoksia sekä Euroopan talousalueen sisäistä lentoliikennettä. Meriliikenne siirtyy vaiheittain osaksi päästökauppaa vuodesta 2024 alkaen ja vuonna 2027 käynnistyy uusi polttoaineiden jakelijoita koskeva päästökauppa.
- Taakanjakosektoriin kuuluvat liikenne, maatalous, rakennusten erillislämmitys, jätehuolto, työkoneet ja F-kaasut sekä pienet teollisuus- ja lämpölaitokset. Taakanjakosektorilla Suomen EU-tasolla määritetty velvoite on vähentää päästöjä 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon verrattuna.
- Maankäyttösektorilla tarkoitetaan maankäyttöä, maankäytön muutosta ja metsätaloussektoria (LULUCEF).