Autojen päästöt ja päästömittaus
Ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt kuukausittain WLTP-arvoina, g/km
Kuvaus: *) Käyttövoimakohtaiset dieselautojen arvot eivät sisällä matkailuautoja ja pakettiautokorisia tila-autoja
Päiväys: 30.1.2025 15:26
Lähde: Traficom, Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteri
Lataa Excel-tiedosto Uutena ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt kuukausittain WLTP-arvoina, g/kmEnsirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt vuosittain WLTP-arvoina, g/km
Kuvaus: WLTP-mittaustapaa on siirrytty vuoden 2019 alussa. *) ei sisällä matkailuautoja
Päiväys: 8.5.2025 15:36
Lähde: Traficom, Netwheels Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri
Lataa Excel-tiedosto Ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt vuosittain WLTP-arvoina (g/km)Auton käyttötapa vaikuttaa kulutukseen
Autojen energian- ja polttoaineenkulutukseen vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajotapa, ajonopeus, lämpötila, keli- ja ajo-olosuhteet sekä auton kuormaus. Ladattavilla autoilla energiankulutukseen ja toimintamatkaan sähköllä vaikuttavat lisäksi lataustavat sekä akkukapasiteetti.
Ladattavan hybridiauton kulutus voi poiketa merkittävästi ilmoitetuista kulutusarvoista auton käyttö- ja lataustavoista riippuen. Autoa tulee ladata viimeistään akkujen tyhjennyttyä, jotta ajoneuvon kulutus pysyy alhaisena.
Ajotavalla, auton säännöllisellä huollolla, rengasvalinnalla ja oikeilla rengaspaineilla on mahdollista alentaa polttoaineen kulutusta huomattavasti.
Autojen päästöt
Hiilidioksidipäästöjen määrää säännellään Euroopassa autovalmistajille asetetuilla päästötavoitteilla.
EU-lainsäädäntö asettaa tarkat raja-arvot hengitysilmalle haitallisille pakokaasupäästöille Euro-luokituksella (1-7 alaportaineen). Raja-arvot koskevat kaikkia EU-maissa ensirekisteröitäviä uusia autoja. Euro-raja-arvot ovat maksimiarvoja, jotka auton on alitettava läpäistäkseen tyyppihyväksynnän.
Lainsäädännöllä säänneltyjä pakokaasupäästöjä ovat esimerkiksi
- hiilimonoksidipäästöt (CO),
- hiilivetypäästöt (HC),
- typenoksidipäästöt (NOx) ja
- pienhiukkaspäästöt (PM)
Pienhiukkaset
Hiukkaset eli partikkelit ovat pieniä nestemäisiä tai kiinteitä hiukkasia, joita syntyy palotilassa. Terveysvaikutuksiltaan haitallisimpia ovat ns. pienhiukkaset.
Bensiinikäyttöisissä autoissa katalysaattorit ovat vähentäneet hiukkaspäästöjä ja muitakin säänneltyjä päästöjä huomattavasti. Dieselmoottoreiden hiukkaspäästöjä on alun perin vähennetty polttoaineita ja moottoritekniikkaa kehittämällä. 2000-luvulla dieselmoottoreissa yleistyneet hiukkassuodattimet vähentävät päästöjä merkittävästi. Myös uusissa bensiiniautoissa on siirrytty käyttämään hiukkassuodattimia 2010-luvun lopulla.
Typen oksidit
Typen oksideja syntyy moottorin palotilan korkeassa lämpötilassa ja paineessa, kun ilman typpi yhtyy happeen. Typen oksidien kokonaispäästöistä typpimonoksidin osuus on noin 90 prosenttia ja typpioksidin noin 10 prosenttia. Typpimonoksidi reagoi kuitenkin ilmakehään vapautuessaan hapen kanssa ja muodostaa ilmakehässä typpidioksidia. Typpidioksidi vaikuttaa haitallisesti hengityselinten toimintaan. Typen oksidipäästöt ovat ongelmallisia erityisesti dieselautoilla, joissa niiden määrää on vähennetty erilaisilla pelkistävillä katalysaattoreilla kuten SCR-järjestelmällä.
Hiilimonoksidi
Hiilimonoksidipäästöjen pääasiallisena lähteenä ovat vanhat bensiinikäyttöiset henkilöautot. Hiilimonoksidi on terveysriski vain erityisolosuhteissa, kuten tunneleissa ja pysäköintilaitoksissa, joissa häkä ei pääse reagoimaan ilmakehän hapen kanssa eikä näin ollen nopeasti muutu hiilidioksidiksi.
Noin puolet Suomen hiilimonoksidipäästöistä on peräisin liikenteestä. Kaupungeissa pääosa hiilimonoksidipäästöistä johtuu liikenteen pakokaasupäästöistä. Katalysaattorit vähentävät CO-päästöjä huomattavasti.
Tulevaisuus
Tulevina vuosikymmeninä autokannan käyttövoima laajenee vaihtoehtoisiin ja energiatehokkaampiin polttoainevaihtoehtoihin. Hiilidioksidipäästöjä vähentäviä ajoneuvoteknologioita ovat mm. sähkö- ja hybridiautot sekä polttokennoteknologia. Polttoaineissa vastaava kehitys johtaa kohti uusiutuvia polttoaineita tai niiden komponentteja. Tällaisia ovat esimerkiksi biopohjaiset dieselpolttoaineet ja etanoli.