Sähkö
Sähköautoja ovat yksinomaan sähköenergialla toimivat täyssähköautot ja ladattavat hybridiautot.
Täyssähköautossa voimanlähteenä on sähkömoottori, joka saa kaiken käyttämänsä energian ulkopuolisesta sähköverkosta.
- Täyssähköautoilla voi yhdellä latauksella ajaa tyypillisesti 150-600 kilometriä.
- Talvikaudella virtaa kuluu myös auton sisätilan lämmittämiseen ja toimintamatka lyhenee yleensä selvästi, keskimäärin 20-30 prosenttia.
Ladattavan hybridiauton energialähteenä on osittain polttoaine ja osittain ulkoisesti ladattava sähkö.
- Ladattavien hybridien toimintamatka sähköllä ajaen on tyypillisimmin 30-120 kilometriä, joka riittää useimmilla päivittäisiin matkoihin varsinkin, jos auton saa lataukseen kodin lisäksi työpaikalla tai vapaa-ajan kohteessa.
- Toimintasäde sähköllä riippuu akun kapasiteetista, lämpötilasta ja ajoympäristöstä.
- Ladattavassa hybridiautossa on bensiini- tai dieselmoottori sekä sähkömoottori ja ajovoima-akku, jota voidaan ladata verkkovirralla ulkopuolisen sähköliitännän kautta.
Sähköautot ja lataushybridit Suomen autokannassa
Päiväys: 6.5.2025 10:51
Lähde: Tilastokeskus ja Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteri
Lataa Excel-tiedosto Liikennekäytössä olevat ladattavat autotLatausmerkinnät
Latausjärjestelmien merkintäsymbolit ovat mustavalkoisia kuusikulmioita. Mustapohjaiset symbolit on merkitty ajoneuvon latausliittimiin ja niihin sopiviin latausjohdon pistokkeisiin. Valkopohjaiset symbolit on merkitty latausasemiin ja niihin sopiviin latausjohdon pistotulppiin.

Kullakin ladattavan auton latausliittimellä on oma kirjainsymbolinsa, jotka merkitään uusien autojen latausliittimen luukkuun, ajoneuvon latausjohtoihin sekä julkisiin latauslaitteisiin. Mikäli symbolissa on sama kirjain ja taustaväri, liitännät voidaan kytkeä yhteen.
Ladattavaa autoa ei käytännössä voi ladata väärin, sillä auto ja laturi vaihtavat latauksesta keskenään tietoa, ja lataus käynnistyy vain, jos laitteet ovat yhteensopivia. Latausliitintä ei ole fyysisesti mahdollista kytkeä vääränlaiseen laturiin. Merkinnät helpottavat kuitenkin autoilijaa valitsemaan latausaseman oikein esimerkiksi tilanteessa, jossa autoilijalla ei ole mukanaan latausjohtoa.
1) Peruslataus
Peruslatauksella tarkoitetaan autolle suunnitellulla kotilatauslaitteella tai julkisissa latauspisteissä tehtävää vaihtosähkölatausta (AC). Ladattavan auton latausliitin on moninapainen.
Suomessa olevissa automalleissa on peruslataukseen käytössä tyypin 1 ja 2 liittimiä. Tyypin 1 liittimellä symbolina käytetään kuusikulmion sisälle merkittyä kirjainta B ja tyypin 2 liittimellä kirjainta C. Tyypin 2 liitin on Euroopassa vakiintunut yleisimmäksi standardiksi ja lainsäädäntö edellyttää, että kaikissa julkisissa peruslatauspisteissä tulee olla tyypin 2 kytkentämahdollisuus.

Peruslatauspisteissä latausjohto voi olla kiinteästi asennettuna latausasemassa tai latauksessa voidaan käyttää latauspisteeseen kytkettävää auton omaa latausjohtoa alla olevien esimerkkien mukaisesti.


2) Pikalataus
Sähköautoa voi pikaladata tasasähköllä (DC) julkisissa pikalatauspisteissä. Pikalataus ei sovellu kaikkiin ladattaviin autoihin.
CCS-liitin on vakiintunut Euroopassa yleisimmäksi pikalatausstandardiksi. CCS-liittimen symbolina käytetään kuusikulmion sisälle merkittyjä kirjaimia K ja L. CHAdeMO-liittimen symbolit on merkitty kirjaimilla M ja N.

Pikalatauspisteessä latausjohto on aina kiinteästi latausasemassa alla olevan esimerkin mukaisesti.

3) Lataaminen tavanomaisesta kotitalouspistorasiasta
Ladattavaa autoa voi ladata myös tavanomaisesta maadoitetusta kotitalouspistorasiasta eli ns. suko-pistorasiasta tai lämpötolpasta, kunhan pitkäaikainen (yli 2 tuntia) latausvirta on rajoitettu riittävän pieneksi, esimerkiksi 8 ampeeriin. Pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja sähköturvallisuus on aina syytä varmistaa ennen lataamista kotitalouspistorasiasta tai lämpötolpasta.
Lisätietoja lataamisesta
Lisätietoja sähköautojen lataamisesta on koottu sähköalan standardisointijärjestö SESKOn laatimaan lataussuositukseen.
Latausmerkinnät perustuvat standardiin SFS-EN 17186:2019, Ajoneuvojen ja infrastruktuurin yhteensopivuus. Sähköajoneuvojen voimanlähdettä koskevien tietojen ilmoittaminen kuluttajalle (graafinen esitys).
Sähköautot ja verotus
Sähkö käyttövoimana ei tuota ajon aikaisia hiilidioksidipäästöjä.
Autoveroprosentti määräytyy auton käyttöönottovuoden ja hiilidioksidipäästön perusteella välillä 0 % – 50 %. Sähköauton autoveroprosentti on 0 %.
Ajoneuvovero on päiväkohtainen vero, joka koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Perusvero määräytyy tyyppihyväksynnässä määritetyn hiilidioksidipäästön perusteella.
Täyssähköisten henkilöautojen käyttövoimavero on 1,5 senttiä/vrk auton jokaiselta alkavalta 100 kilogrammalta, ladattavan bensiinihybridin käyttövoimavero on 0,5 senttiä/vrk/alkava 100 grammaa ja ladattavan dieselhybridin käyttövoimavero on 4,9 snt/päivä/alkava 100 g.
Käyttövoimaverolla tasoitetaan eri tavoin verotettuja polttoaineita käyttävien henkilöautojen erisuuruisia käyttökustannuksia autoilijoille. Henkilöautojen käyttövoimaveron taso on yhteydessä liikennepolttoaineiden verotasoon.